Een bedrijf starten, ongeacht de branche, betekent opletten voor felle concurrentie. Zelfs als je als bedrijf nog een ongelooflijk unieke propositie hebt, ben je waarschijnlijk niet het eerste bedrijf die de markt betreedt. Houd je concurrenten nauwlettend in de gaten met deze tips!
Laten we e-commerce bedrijven als voorbeeld nemen. Deze branche heeft genoeg directe concurrenten waar ze het tegen op moeten nemen. Dit betekent ook dat er ook genoeg concurrenten zijn die je in de gaten kan houden. Je hoeft het wiel niet nog een keer uit te vinden. Om de concurrentie een stap voor te blijven betekent niet dat je ze moet negeren. Ver van; je moet je bewust zijn van alles wat de concurrentie goed doet en waar ze falen.
1. Ken je branche
Voordat je meteen in het diepe duikt en gaat spioneren op je concurrenten, is het eerst belangrijk dat je grondige kennis hebt van je eigen branche. Lees rapporten over de ontwikkelingen binnen je eigen branche. Een van de beste manieren om op te vallen en de concurrentie voor te blijven, is door jouw branche van binnen en van buiten te begrijpen. Weet wat trending en buzzworthy is en hoe jouw bedrijf kan bijdragen aan jouw branche.
2. houd hun social media accounts in de gaten
Voordat je meteen gaat spioneren op je concurrenten, is het eerst belangrijk dat je grondige kennis hebt van je eigen branche. Lees rapporten over de ontwikkelingen binnen jouw branche. Een van de beste manieren om op te vallen en de concurrentie voor te blijven is door jouw branche van binnen en van buiten te begrijpen. Weet wat trending en buzzworthy is en hoe jouw bedrijf hierop kan inhaken.
- Op welke social media kanalen bevinden jouw concurrenten zich? Onderzoek het platform waar jouw concurrent wel en niet aanwezig op zijn en waarom. Houd er namelijk rekening mee dat geen enkel bedrijf op elk sociaal media platform hoeft te staan als de markt er niet is. Kijk niet alleen naar de populaire platformen, maar ook minder bekende. Het kan namelijk zo zijn dat ze later erg populair zullen worden. Dan is het fijn als je jouw concurrenten al een stap voor bent. Denk bijvoorbeeld aan TikTok. In het begin was dit platform vooral populair onder generatie Z. Tijdens heel de pandemie zie je ook de milennials steeds meer op dit platform.
- Wat is de inhoud die ze posten? Is hun inhoud leuk en creatief, of professioneel en leerzaam? Hoe vaak posten ze? Wat voor soort media is het, van video tot foto’s?
- Hoe gaat de competitie om met hun publiek? Mogelijk zal je merken dat sommige bedrijven niet reageren op hun doelgroep of standaard reacties gebruiken wanneer ze dat wel doen. Het is begrijpelijk dat je niet 24/7 de tijd hebt om alle berichten persoonlijk te antwoorden, maar zet een betrokkenheid strategie uit voor het tijdig en doordacht reageren op jouw doelgroep.
3. Wat zeggen de consumenten over jouw concurrent
In jouw optiek kun je nog zo’n goed product of dienst hebben, maar uiteindelijk gaat het erom wat jouw klanten ervan vinden. Lees reviews van hun klanten. De kans is groot dat ze zijn aangesloten bij reviewsites zoals bijvoorbeeld Trustpilot of de Feedbackcompany. Ook kun je heel veel gegevens halen uit de Google reviews. Maak aantekeningen over wat klanten en werknemers leuk en niet leuk vinden aan het bedrijf. Op die manier krijg je inzichtelijk hoe jouw bedrijf het gene kan bieden wat de concurrentie niet kan.
In een notendop: om concurrentie te hebben is alleen maar een goed ding. Het houd je scherp en door af te kijken bij je concurrenten kun je ook een hele hoop leren hoe je jouw business kan runnen.